Co robić, by dziecko polubiło przedszkole?

Twoje dziecko odczuwa niechęć do przedszkola? Za każdym razem pojawia się problem podczas rozstania? W czasie zajęć jest niechętne do zabawy oraz współpracy? Dlaczego tak się dzieje? Co możemy zrobić, aby dziecko polubiło przedszkole?

Pójście do przedszkola to stresujące doświadczenie zarówno dla dziecka, jak i dla rodziców. Lęk przed nowym miejscem, otoczeniem oraz ludźmi może objawiać się na różne sposoby. Wiele dzieci odczuwa strach, niepokój czy zagubienie, a to z kolei sprawia, że dziecko niechętnie podchodzi do wszelkich zajęć, a także pojawia się problem podczas rozstań z rodzicami. Czasami dzieci odreagowują dopiero w domu. Może się również okazać, że dopiero po kilku miesiącach maluch nagle poczuje niechęć do przedszkola.

Przyczyn takiej sytuacji może być kilka. Może to wynikać z jakiejś konkretnej sytuacji w danym przedszkolu – niewłaściwe podejście nauczyciela czy problem związany z kontaktem z rówieśnikami. Nie każde dziecko od razu nam o tym będzie chciało opowiedzieć. Warto zatem zwracać uwagę na zachowanie naszej pociechy oraz obserwować atmosferę jaka panuje w danym przedszkolu.

Należy pamiętać, że dziecko musi zostać odpowiednio przygotowane do nowej sytuacji. Poza tym przez cały czas uczęszczania do przedszkola musi odczuwać wsparcie i zainteresowanie. Niechęć dziecka do przedszkola może wynikać głównie ze strachu, niepokoju i zagubienia. Warto doprowadzić do tego, by nasza pociecha uznała przedszkole za coś normalnego, za pewien obowiązek. Możemy wytłumaczyć dziecku, że każdy ma swoje zajęcie – rodzice chodzą do pracy a starsze rodzeństwo do szkoły. Poza tym musimy mieć pewność, że maluch jest właściwie do tego przygotowany.

Kiedy dziecko jest gotowe na przedszkole?

Obecnie już trzylatki zapisywane są przedszkola i bardzo wiele osób decyduje się na takie rozwiązanie. Musimy jednak zadbać o to, by maluch był do tego właściwie przygotowany i gotowy. Tylko wtedy możemy mieć większa pewność, że dobrze poradzi sobie w nowej sytuacji i łagodnie przejście przez proces adaptacyjny.

Przede wszystkim istotne jest to, by dziecko posiadało już pewien poziom samodzielności. Chodzi głównie o samodzielne załatwianie swoich potrzeb fizjologicznych, mycie rąk, spożywanie posiłków, używanie naczyń, ubieranie się i rozbieranie. Te podstawowe czynności z pewnością ułatwią maluchowi przebywanie w przedszkolu – poprawią jego komfort i pozwolą obniżyć stres. Jeśli dziecko nauczy się tych rzeczy będzie czuło się pewniej, a to z pewnością lepiej wpłynie na stosunek do samego miejsca.

O czym należy pamiętać?

Musimy zwrócić uwagę na to, w jaki sposób mówimy o przedszkolu. Ogromnym błędem jest straszenie dziecka przedszkolem czy panią nauczycielką. W ten sposób dziecko z pewnością nie polubi przedszkola i będzie odczuwało niechęć. Nie możemy także sugerować, że przedszkole jest dla dziecka sytuacją przymusową. Należy podkreślać wyłącznie dobre strony tego miejsca i tłumaczyć dziecku, jakie są plusy danej sytuacji.

Oczywiście liczy się także zdanie dziecka. Powinniśmy wysłuchać jego oceny oraz pozwolić mu się wyżalić. Nie zawsze przecież musi dogadywać się z rówieśnikami. Warto w takiej sytuacji wesprzeć dziecko, wytłumaczyć co powinno zrobić i jak zareagować.

Przedszkola Warszawa Praga Południe – dowiedz się więcej o ofercie edukacyjnej – wejdź na stronę npjs.warszawa.pl

 

Post Comment